AKTIV OG PASSIV RESTITUTION!

Restitution er et buzzword for alle atleter. Vi ved efterhånden godt, at uden den fornødne og vigtige restitution, kan vi ikke bliver bedre til vores sport, og i mange tilfælde vil skaderne også komme, som følge af manglende restitution.

Når man snakker om den fremgang, som du ser som følge af din træning, så består 95% af den af kvaliteten af din træning, kosten, søvnen, samt den sociale og mentale genopladning. Så er der 5% tilbage, som kan tillægges den aktive og passive restitution. Det lyder måske ikke af meget, men husk, det er de 5% som alle jagter.

Hvad er så forskellen på AKTIV og PASSIV restitution?

AKTIV restitution, som er en del af anbefalingerne på Team Danmarks restitutions pyramide, er den lette træning, hvor du ikke presser puls (50% af max puls) og muskulatur, men holder den gode cirkulation i gang, som ved op og nedvarming.

PASSIV restitution er bl.a. udstræk, massage, kompression og kulde/varme behandling.

Brugen af YourBoots, kombinerer både AKTIV og PASSIV restitution. Lymfedrænage programmet simulerer den aktive restitution, ved den øgede blodcirkulation og derved tilførsel af ilt til muskulaturen. Massage programmerne blødgører væv og muskulatur, samt laver den – altså en dobbelt effekt, for dig, som ved, at restitutionen er en afgørende faktor for din præstation og kropslige udvikling.

KULDE/KONTRAST BEHANDLING!

Kulde/is behandling har været anvendt i årevis, når vi snakker skadesbehandling. Kulden sammentrækker de små blodkar og mindsker udviklingen af ødem (hævelse), samt virker smertenedsættende.

Når vi snakker PASSIV restitution, så indgår KULDE/KONTRAST behandling også. Efter en træning er blodkar udvidet pga. den øgede blodcirkulation, og vævet har bundet en del væske. Det er en naturlig proces, som kroppen selv regulerer over tid. Ved anvendelse af kulde, speeder man den proces op, f.eks. ved hjælp af isbad, eller ved brug af COOL* YourBoots. Du hjælper derved kroppen hurtigere igennem denne proces, så din restitutionstid forkortes. Fordelen ved at anvende COOL* YourBoots er, at du kan have dem med til træning i tasken og slipper for at blive våd i processen.

HVAD GØR YOURBOOTS FOR DIG?

Luftkompression, eller vacumterapi er udviklet til behandling af bl.a. lymfødemer, apopleksi og hemiparese på hospitalerne. Som så meget andet, tog sportens verden teknologien til sig, i kampen om at opnå bedre restitution. I dag ved atleter godt at søvn, rigtig kost og vitaminindtag, er vejen til den bedste restitution, men det er langt fra altid nemt at opnå optimal restitution. Tiden er knap inden næste træningspas og her kommer Recovery Boots (YourBoots) ind i billedet. YourBoots øger blodgennemstrømningen i muskulaturen, samt sikre lymfens evne til at bevæge sig frit. Vores lymfevæske transporteres rundt i kroppen ved hjælp af vores åndedræt, samt musklernes bevægelse. I dag ved man at det er afgørende for en optimal restitution, at lymfen har frit flow og bliver renset i lymfeknuderne. Lymfeknuderne fjerner affaldsstoffer fra cellerne samt bakterier og virus. Lymfevæsken optager desuden fedt og protein fra tyndtarmen, når vi har spist. Når lymfen er renset i lymfeknuderne, har den tilbageløb i de to store vener ved halsen. Så de to ting kombineret – øget blodgennemstrømning og lymfedrænage, sænker din restitutionstid. Du får lettere ben, eller som cykelrytterne siger ”diamanter i benene”

Derudover har systemet en effekt på bl.a. følgende:

  • Øger blodgennemstrømningen i muskulaturen.
  • Øger fastheden i huden.
  • Uro i benene (restless legs)
  • Modvirker hævet og øm muskulatur.
  • Afhjælper kolde fødder.
  • Afhjælper muskelspændinger.
  • Afhjælper trætte ben.
  • Forkorter restitutionstiden.

Før/efter billede efter 20 min behandling med lymfedrænage.

Før/efter billede efter 60 min behandling med lymfedrænage.