FAQ

Er YourBoots noget for mig?

Om man er atlet eller ej, kan alle have brug for og glæde af at bruge luftkompression.

Som atlet, kan luftkompression gavne restitutionen, da det hjælper kroppen med at fremme processen. Restitution er individuelt og afhænger bl.a. af alder, form, søvn, kost, vitamin- og mineralindtag.

Som patient, er kendetegnet for flere lidelser, at de ikke opleves ens for alle og symptomerne kan variere – derfor er der heller ikke et entydigt billede af hvordan og hvor meget luftkompression hjælper den enkelte.

Så om du er atlet eller patient, kan luftkompression som udgangspunkt hjælpe med lettere ben. Dvs. ophobet væske (ikke nødvendigvis synligt) og affaldsstoffer fjernes hurtigere, end din krop kan gøre det selv – dette hjælper til, at du restituerer hurtigere. Det giver samtidig en øget bevægelighed i muskulatur, væv og sener, som er medvirkende til komfort og et langt bedre udgangspunkt for at kunne træne igen i morgen.

“YourBoots er for alle, man behøver ikke være professionel for at få glæde af øget blodcirkulation og lymfedrænage

Hvad skal jeg vælge?

Overvejer du et par luftkompressionsstøvler, pga. tunge ben, væskefyldte eller bare dårligt restituerede ben?

Så ved vi godt det kan være en uoverskuelig jungle at gennemskue hvilken løsning man skal vælge.

Hvad er forskellen på 4, 6 eller 8-kammers støvlerne, og hvad skal du vælge?

Først og fremmest er det vigtigt at slå fast at du får dine lette og restituerede ben, uanset hvor mange kamre der er i støvlen.

Dernæst skal du vurdere hvad maskinen skal kunne gøre for dig, altså hvad er dit behov, og hvilke programmer har du brug for – her spiller støvlens antal kamre heller ikke ind endnu.

Hvis du IKKE skal bruge maskinen til muskelafspænding, men fx kun til restitution, så har du frit valg imellem kamre – her er det et spørgsmål om komfort, hvordan man kan lide sin opfyldning af støvlen (jo flere kamre, jo mere glidende følelse af opfyldning)

Er du atlet og træner dagligt, har du sandsynligvis en muskulatur, som behøver lidt mere hjælp, udover lymfedrænage. Her spiller det en større rolle, hvor mange kamre der er i støvlen. Med eksempelvis 8 kamre, kan du få en meget nøjagtig muskelafspænding og massage af læg og lår, samtidig med at ankler og knæ, som ofte er de områder hvor der opstår belastning under træning, får et sublimt og fast afspændende tryk.

Lider du af lymfødem, så oplever de fleste en væsentlig bedre og mere ensartet drænage med en 8 kammers støvle. De små kamre, specielt ved ankler og knæ, sørger for at dræne benene jævnt og hurtigt.

Du kan også tjekke vores film ud, hvor vi også fortæller om det: https://yourboots.dk/valg-af-maskine/

Hvordan skal jeg bruge mine boots?

Det skal du til at finde ud af nu. Restitution er utroligt individuelt og afhænger af bl.a. alder, form, søvn, kost, vitamin- og mineralindtag. Men en god tommelfingerregel er, at hvis du som udgangspunkt sørger for at få din lymfedrænage (Program B) så er du på vej til din mest optimale tilstand for restitution. Herefter kan du supplere med de andre programmer i din maskine.

Husk Recovery Boots er ikke et statisk redskab. Det er et samarbejde med din krop, hvor du kan have forskellige behov, alt efter dag, træning, temperatur osv. Find dit optimale restitutionspunkt og forsøg at opnå det hver gang. Dvs. hvis du i går løb 10 km, og temperaturen var 20 grader, kunne du måske nå dit optimale

udgangspunkt i benene efter 40 min. på program B, men i dag, hvor temperaturen er steget til 29 grader, du har løbet 10 km igen, men har drukket 1,5 l vand mere end i går, så opnår du måske først din optimale følelse i benene efter 1 time på program B og 10 min. på program D.

Lyt til din krop og justér din aktive og passive restitution ind efter forholdene. Ligesom hvis du er træt efter 7,5 times søvn, så skal du måske sove 8 eller 8,5 time for at ramme din optimale søvnperiode. Ligeså med din behandling i boots

– du mærker dig frem og justerer tryk og varighed efter dagen og følelsen i benene.

Din programplanlægning kunne se således ud:

  • 30-60 min. program B
  • 20 min. program A eller D

Kan jeg gøre noget forkert?

Nej, men der findes forskellige optimale måder at bruge maskinen på. Det afhænger af, hvad du vil have ud af brugen.

Grundreglen er, at du skal sørge for at bruge lymfedrænage programmet B. Det program sørger for, at du får det bedste udgangspunkt for restitution. Ligeledes hvis du ophober væske eller har gigtsmerter. Har du uro i benene eller meget spændt muskulatur, er det godt at bruge Program D efter din lymfedrænage.

Her kan du evt. sætte trykket lidt op og få en grundig muskelafspænding. Udgangspunktet er at du er sund og rask.

 

 

Hvor tit må jeg bruge mine boots?

Så tit du har lyst. Hvis du bruger boots’ne til at smertelindre ved gigt, skade eller andet så sæt evt. trykket lidt ned og øg behandlingstiden.

Din anvendelse ved smertelindring kunne være således:

Program B. Tryk 30 – 240 mmHg. Tid 30-60 min.

 

Vi er to der skal bruge dem og der er en højdeforskel, hvad vælger vi?

Hvis der er en stor højdeforskel, er der oftest også en forskel på skridtlængden, og den ene part vil skulle gå på kompromis. Om støvlen går helt op på låret eller slutter lidt lavere, er ikke afgørende for din drænage. På hospitalerne bruges også støvler til knæet. Vores lymfesystem har brug for en motor. Den motor startes, når trykket fra foden sættes i gang. Det hele handler om at få sat skub i lymfevæskens flow, så den filtreres hurtigere igennem lymfeknuderne. Det flow startes, så snart fodkammeret fylder op (Program B). Til muskelbehandling er det selvfølgelig dejligt, at hele benet dækkes af støvlen, det er dog ikke afgørende for effekten. En lårmuskulatur, der bliver behandlet, vil resultere i en afspændt muskulatur fra udspring til hæfte. Du kan med fordel hive støvlen så højt op på benet som muligt, så forfoden stikker ud. Gør det også løbende under behandlingen, da støvlen kravler lidt ned undervejs.

 

Alternativt kan man tilkøbe et ekstra sæt støvler, så man har hver sine til samme maskine.

 

Størrelsesoversigt: (Vær opmærksom på at målet er uden luft i støvlerne. Når støvlerne fyldes med luft, trækkes de en del sammen)

 

Standard:

 

Long:

 

XL:

 

Skridtlængde 86 cm.

 

Skridtlængde 93 cm.

 

Skridtlængde 100 cm.

 

Låromkreds: 70 cm.

 

Låromkreds: 70 cm.

(kun til model upgrade, ultimate, portable og supreme)

 

Låromkreds: 75 cm.

(Grundet større areal vil trykket synes en anelse mindre end i Standard)

 

 

Er det bedst at bruge boots lige efter endt træning?

Nej, det er ikke afgørende for din restitution, om det er lige efter træningen eller om der går 3 timer. Det er bedst, når du har svedt af og fået fyldt dine depoter op med mad og væske.

 

 

Hvornår skal man bruge Pants i stedet for de almindelige boots?

  • Det skal man hvis man har fået fjernet lymfeknuder i underliv/mave/lyske, og derfor har væske ophobning i abdomen (maven).
  • Det skal man hvis man har udfordringer med bækken/SI-led/hofter.
  • Det skal man hvis man ønsker at smertebehandle et større område, end bare benene.
  • Det skal man hvis man driver klinik, og vil kunne tilbyde sine klienter en professionel helhedsbehandling.
  • Det skal man hvis man bruger sine boots til at fjerne væske og til at opstramme huden. Med Pants får man den samme gavnlige og visuelle effekt, men får også taget maven og bagdelen med.

Jeg lider af uro i benene (eller har RLS). Hvordan bruger jeg maskinen optimalt?

Uro i benene kan komme i mange former og af flere årsager. Det er vigtigt, at du sikrer dig, at din væske- og mineral-/vitaminbalance er i orden. (Der er flere, som har glæde af magnesium i denne forbindelse).

Mange har stor effekt af at bruge YourBoots til behandling af uro i benene. En anbefaling kunne være at bruge Program B på tryk 120-150mmHg i 30-60 min og så slutte af med 10-20 min. på Program D tryk 120mmHg. Har du en maskine uden program D, så forlænger du behandlingstiden på Program B.

Umiddelbart skal du bruge dem dagligt inden sengetid – det giver den bedste forudsætning for en god nats søvn.

 

Jeg skruer altid op på fuldt tryk fra start, da jeg bedst kan lide hårdt tryk. Er det okay?

En god idé er at starte på det tryk, som maskinen er forindstillet til. Det er der flere årsager til.

Maskinens første runde er en ”prøverunde”, hvor den tester af, hvor meget benet i støvlen fylder. Herefter går den i gang med at fylde op til det tryk, den er indstillet til. Derfor er det en god idé at lade den køre 4 omgange, inden du vurderer, om den skal skrues op i styrke.

I forhold til lymfedrænage er det ikke trykkets hårdhed, som er afgørende for effekten.

Endelig skal det påpeges, at hvis du altid vælger den højeste styrke fra starten af, så har du ikke mulighed for at geare op de dage, hvor benene har brug for lidt ekstra, og din krop vil vænne sig til det høje tryk.

 

Hvordan rengøres mine boots?

Hvis dine boots er begyndt at lugte eller trænger til at blive vasket af, hvis du fx har svedt i dem, kan de sagtens desinficeres/rengøres med spritservietter eller med en fugtig klud.

Vi anbefaler altid at du først anvender dine boots når du har svedt af, og evt. har været i bad. Det er ikke en god ide at bruge boots med svedigt sportstøj, da de ikke kan vaske i vaskemaskine.

 

Jeg er cykelrytter og kører etapeløb. Hvad anbefaler I?

Det er vigtigt ikke at starte med at bruge boots lige op til en konkurrence. Det skyldes, at du går i gang med en ændring af din restitution og dermed dit flow i kroppen. Start op i god tid inden noget vigtigt så du får en fornemmelse af din nye følelse i benene og i dit tråd.

Når man kører etapeløb, så er kroppen under hårdt pres over en længere periode. Det betyder også, at du ikke skal køre hård muskelbehandling i den periode. Din krop bruger alle sine kræfter på at restituere, og derfor skal den ikke også have hård behandling. Fokuser på lymfedrænage under løbet. Gerne hver aften efter du har fået spist og drukket. Program B og umiddelbart ikke højere tryk end 120-150 mmHg. (Medmindre du har vænnet kroppen til noget andet over tid).

Jeg har haft et brud eller en forstuvning. Hvad er jeres anbefaling?

Du skal have gang i blodcirkulationen i området. Start op på lavt tryk og lad maskinen køre 4 opfyldninger, inden du justerer trykket op eller ned. Når du har fundet det leje, som føles rigtigt, så kan du altid koble kammeret fra på det skadede område, hvis det begynder at bliver irriteret eller overflade-ømt. Husk det er okay, at behandlingen kan mærkes, men det må ikke gøre ondt.

Et program ved genoptræning kunne se sådan ud:

Program B. Tryk 90-150 mmHg. 20 min. ad gangen 3 – 4 gange dagligt.

Tryk evt. kammeret fra på det pågældende sted ved ømhed og fortsæt på resten af benet.

Jeg har set nogle billeder, hvor slangerne kommer ud ved fødderne, men på mine kommer de ud ved lårene. Er det en fejl?

Nej, det er ikke en fejl. Vi producerede i starten vores boots og slanger med udgang ved fødderne. Det har vi ændret på, da det er mere hensigtsmæssigt, at lade slangerne komme ud ved låret. Det skåner slangerne og du er tættere på maskinen under brug. Slangerne kan dog vendes begge veje, men det kræver at du tager indgangsstikkene af og vender dem 180 grader, hvis du har vendt slangerne om.

 

Jeg spiller fodbold og har ofte 2 træningspas om dagen. Kan jeg bruge mine boots imellem de 2 træninger?

Ja, det kan du godt. Det, du har brug for imellem træninger samme dag, er en hurtig overfladeafspænding. Tag 10 min. på Program D. Undlad at køre Program B imellem 2 træninger samme dag, da kroppen typisk kommer i Parasympatikus (tilstanden for hvile, fordøjelse og genopbygning), og det er ikke en tilstand, som er nem eller gavnlig at træne på.

Gem Program B til du er færdig med dagens træning, så sover du også bedre.

 

Jeg bliver øm i huden efter behandling, er det normalt?

Det kunne tyde på at du har indstillet trykket for højt. Det kan også handle om, at det er længe siden du har været til massør eller lignende, så du er mere sensitiv og har en del affaldsstoffer i kroppen. Der er intet farligt ved det, du kan sammenligne det med hvordan man kan have det efter et besøg hos en stærk massør.

 

Jeg har utroligt meget væske i det ene ben efter en operation. Hvordan gør jeg?

Først er det vigtigt at sige, at vores boots er konstrueret til sportsfolk, som bruger dem til restitution. Hvis du har en lidelse eller sygdom, er det vigtigt at konferere med din læge inden brug, da vores anbefalinger tager udgangspunkt i et sundt og rask legeme.

Hvis du har rigtig meget væske og i øvrigt er sund og rask, anbefaler vi at starte med helt lavt tryk 30 mmHg. i 30-60 min. Efterhånden som du får dræneret væsken over tid, kan du justere trykket gradvist op. Vores boots sælges samlet, og selvom det kun er det ene ben der er meget væske i, anbefaler vi at du ligger med begge støvler på og drænerer på begge ben, da begge ben indgår i det store lymfesystem.